Сім'я МакДональдів емігрувала до
Штатів з Ірландії. Брати завжди марили життям у Голлівуді, тому вже в
20-х роках минулого століття переїхали удвох до Каліфорнії. На
кіностудію їх взяли у якості робітників, що встановлюють декорації. Ось
де кипіли пристрасті, плелися інтриги, запалювались та гаснули
кінозірки, освоювати технології успіху, народжувались неймовірні сюжети.
Голлівуд дивував, вражав, багато чому вчив. Але Маку і Діку ця фабрика
мрій не обіцяла тих зіркових висот, що вони бажали.
Можливо, податися в торгівлю? На цьому можна заробити непогані гроші. Ця спроба виявилась вдачною та дала братам надію. Вони продавали соку в своєму кіоску помаранчевого кольору, що мав вигляд апельсина. І все б нічого, якби не Велика депресія.

Брати МакДональди. 1956
Швидке харчування
На початку 1940 року брати володіли
придорожнім рестораном в Сан-Бернардіно, Каліфорнія. Переважно їх
споживачами буди водії вантажних автомобілів, котрим було вдосталь
швидкого обслуговування та невибагливої кухні. І знову успіх: за
декілька років річний дохід братів перевищив 200 тисяч доларів.
Річар та Моріс мали багато ідей для удосконалення свого бізнесу. Вони розробили геть нову концепцію меню, залишивши у ньому не більше 10 найменувань: гамбургер - сендвіч з м'ясом чи котлетою, чізбургер (той самий гамбургер, але з сиром), прохолодні напої (три види), молоко, кава, чіпси та пиріжки, картопля фрі та молочні коктейлі.
Річар та Моріс мали багато ідей для удосконалення свого бізнесу. Вони розробили геть нову концепцію меню, залишивши у ньому не більше 10 найменувань: гамбургер - сендвіч з м'ясом чи котлетою, чізбургер (той самий гамбургер, але з сиром), прохолодні напої (три види), молоко, кава, чіпси та пиріжки, картопля фрі та молочні коктейлі.
Нові ідеї не змусили себе чекати. І
згодом у їх ресторані стояли новенькі прилавку для роздачі, марміти
(контейнери з підігрівом), плити, холодильники, дозатори напоїв, посуд
одноразового використання і т. і. МакДональди вдічі зрізали ціни та
вистояли в конкурентній боротьбі.
Назустріч франчайзингу
Новому підприємству потрібен був новий проект. Тоді Мак і Дік задумались про франчайзинг.
Вже через декілька років невеличкий заготівельний цех братів почав робити одних тільки гамбургерів на 350 тисяч доларів у рік. Почався справжній бум. Система продажу, доступні ціни були довподоби клієнтам ресторану МакДональдів. Все це сприяло створенню мережі.
Першим франчайзі братів став Нейло Фокс, котрий мав невеличкий ресторан в Арізоні.
Ліцензія "McDonald's" коштувала всього лише 1000 доларів. За ці гроші ліцензіат отримував не лише право на використання марки, але й інструктаж з системи швидкого харчування та консультацію протягом одного-двох тижднів.
Вже через декілька років невеличкий заготівельний цех братів почав робити одних тільки гамбургерів на 350 тисяч доларів у рік. Почався справжній бум. Система продажу, доступні ціни були довподоби клієнтам ресторану МакДональдів. Все це сприяло створенню мережі.
Першим франчайзі братів став Нейло Фокс, котрий мав невеличкий ресторан в Арізоні.
Ліцензія "McDonald's" коштувала всього лише 1000 доларів. За ці гроші ліцензіат отримував не лише право на використання марки, але й інструктаж з системи швидкого харчування та консультацію протягом одного-двох тижднів.

Перша команда ресторану McDonald's в Дес-Плейнсі, штату Іллінойс. 1955
Цікаво: Перший клоун
McDonald's Крока
Наступний крок до успіху представ Річарду та Морісу у вигляді знайомства з чоловіком на ім'я Рей Крок.
В свої 15 Крок кинув навчання у школі. В роки Першої світової війни був
водієм "швидкої допомоги" Червоного Хреста. Спробував себе у вуличній
торгівлі, продавав нерухомість. І нарешті знайшов себе в якості
комівояжера з продажу міксерів. Вони й звели Крока з братами МакДональд в
1954 році.

Фред Тернер та Рей Крок роздивляють креслення нового ресторану McDonald's. Тернер, котрий з 1955 року працював офіціантом, згодом став правою рукою Крока. І вже в 1977 році зайняв місце голови правління.

Фред Тернер та Рей Крок роздивляють креслення нового ресторану McDonald's. Тернер, котрий з 1955 року працював офіціантом, згодом став правою рукою Крока. І вже в 1977 році зайняв місце голови правління.
Кафе-музей McDonald's. Найперший ресторан в містечку Дес-Плейнс, неподалік від Чикаго. Тоді та зараз.
Університет гамбургерології
Рей Крок дотримувався основних позицій братів МакДональдів: компактне
меню, конвеєрна лінія коплектіції та видачі страв, їх висока якість,
культура та чистота, швидке й доброзичливе обслуговування, позначені
абревіатурою ЯКЧД (якість, культура, чистота, доступність).
Цікаво те, що протягом п'яти років, з 1956 до 1961, Крок відмовлявся від зарплати на користь процвітання своєї компанії. Це принесло свій результат: з 1956 по 1961 мережа ресторанів зросла з 14 до 228, а об'єм продажу з 1,2 млн доларів до 37,6, тобто він збільшився більше ніж на 30%. Важко уявити, але вже у той час компанія продавала 400 млн гамбургерів на рік.
Цікаво те, що протягом п'яти років, з 1956 до 1961, Крок відмовлявся від зарплати на користь процвітання своєї компанії. Це принесло свій результат: з 1956 по 1961 мережа ресторанів зросла з 14 до 228, а об'єм продажу з 1,2 млн доларів до 37,6, тобто він збільшився більше ніж на 30%. Важко уявити, але вже у той час компанія продавала 400 млн гамбургерів на рік.
В 1961 році Рей Крок заплатив 2,7 млн доларів Маку та Діку та став незалежним власником McDonald's.

Продуманий Крок потурбувався про своїх підлеглих. В підвалі одного з ресторанів в штаті Іллінойс він відкрив "Університет гамбургерології", де готував майбутніх ліцензіатів та директорів. Пізніше там виник навчальний центр для підготовки робітників.
В 1963 році компанія Крока продавала мільйон гамбургерів у день. А вже в 1965 році McDonald's Co, Inc. стала акціонерною компанією. Її акції з'явилися у відкритому продажу за ціною 22,5 доларів. За кілька тижднів ціни на них виросли до 49 доларів.
Прошло десять років, і в штаті Арізона, у Сьєрра-Вісті відкрився перший MacDrive.
Індекс БігМака
«Бутербродний» курс — це винахід видання The Economist, яке визначає, скільки повинен коштувати БігМак від McDonald's у тій чи іншій країні, враховуючи курс її національної валюти. Щорічний «індекс БігМака»The
Economist складає вже 24 роки починаючи з 1986 року.
Експерти журналу вважають, що цей індекс найнаочніше оцінює купівельну спроможність різних валют за допомогою вартості макдональдсівського бутерброду завдяки двом причинам: McDonald's присутній у більшості країн світу, а сам БігМак містить достатню кількість продовольчих компонентів (хліб, м'ясо та овочі), аби вважати його універсальним узагальненням продукту народного господарства.
Цікаво: Гамбургер BigMac

Бігмак був придуманий Джимом
Деллігатті, одним з перших франчайзі, керувавшим декількома ресторанами в
Піттзбурзі, Пенсільванія. Від інших гамбургерів відрізняється третім
шматком хліба та другою котлетою
Світовий бренд
У 1984 р. Рей Крок помер, здійснивши свої мрії, що пов'язані з McDonald's. Тоді товарообіг компанії перевищував 10 мільярдів доларів, було продано 50 мільярдів Гамбургерів, у 36 країнах працювало 8 300 закладів. Новий McDonald's у світі відкривався кожні 17 годин, і щорічний обсяг товарообігу середнього закладу становив 1 264 000 доларів.
В СРСР McDonald's відкрився 31 січня 1990 року в Москві на Пушкінській площі. В Україні перший McDonald's відкрився 24 травня 1997 року поруч із станцією метро «Лук'янівська» у Києві. Україна стала 102-ю країною, де почала розвиватися мережа McDonald's.
До речі, усім відома мелодія McDonald's "I'm Lovin' It" - це пісня Джастіна Тімберлейка, записана в 2003 році.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар